Vaak zitten we in een denderende trein en zijn we onbewust een tikkende tijdbom

Tikkende tijdbom Barbera?

Ja, geloof mij. We leven in een drukke tijd. Er wordt veel van ons verwacht en/of we leggen de lat voor onszelf erg hoog. De samenleving is er zo op ingericht dat we continu aan staan.
Probeer naast je werk, gezin of andere bezigheden maar eens echt rust te vinden. De telefoon is een computer geworden die we niet meer loslaten, de tv zendt vooral negatief nieuws de wereld in en slapen is zowaar een knap kunstje geworden als je dat nog goed kan incl. fit wakker te worden. De dagen zijn gehaast en er zijn weinig ontspanningsmomenten terug te vinden.

Ontspannen? Kan jij dat nog? Weet jij hoe dat moet? Maar begrijp je ook waarom dit zo essentieel is?

Het is zo essentieel dat als je het niet structureel toepast dat je een tikkende tijdbom wordt. Ook als je al met gezonde voeding bezig bent.
En die tikkende tijdbom wil zeggen dat elk moment het lichaam zelf gaat stoppen om uit die denderende trein te kunnen ontsnappen.

Ze gaat aan de noodrem trekken en hoe de gevolgen er uit zien is voor iedereen weer anders. Maar de meest voorkomende zijn

  • Burn-out
  • Chronische ziektes zoals hart- en vaat, diabetes, kanker enz.
  • Chronische vermoeidheid
  • Depressie
  • Alle soorten ziekte, kwalen en klachten

Dit zijn zomaar een paar voorbeelden van de gevolgen als je niet op tijd zelf die denderende trein uit stapt.

Ontspanning en rust

Om te begrijpen waarom je (ernstig) ziek kan worden van te weinig rust en ontspanning ga ik je hier proberen uit te leggen.
Als jij erg druk bent en op standje overleven staat gaat de energie die je hebt naar deze taken toe. De zorgen, stress en bezigheden van die dag. Als er energie overblijft wordt dat verdeeld over de functies en organen die als eerste dit nodig hebben om te overleven. Dat is je hart laten kloppen en de bloedcirculatie rond te laten gaan. Wat dan overblijft wordt daarna verdeeld.

Maar aangezien er onwijs veel functies in het lichaam zijn kan jij je vast wel voorstellen dat wanneer jij al weinig energie hebt, weinig rust hebt je nooit een volle batterij hebt voor al die functies in het lichaam. En het lichaam is echt wel in staat om dit even vol te houden, maar niet 24/7 en 365 dagen per jaar, jaar in en jaar uit. Het houdt een keer op. En wanneer het ophoudt is voor iedereen weer verschillend. Daar is geen maatstaf voor. Wel merk je op dat er vaak al kleinere klachten voor zijn gegaan en je vitaliteit achteruit gaat. Meestal ook wel gepaard op geestelijk gebied.

Lichamelijke stelsels

Het lichaam heeft 9 stelsels en al deze stelsel hebben vele functies binnen elk stelsel. Ik laat deze zien zodat je een beter beeld hebt van de tal van lichamelijke functies in ons lichaam.

  • Het zenuwstelsel
  • Het ademhalingsstelsel
  • Het hart- en bloedvatenstelsel
  • Het bewegingsstelsel
  • Het spijsverteringsstelsel
  • Het urogenitaal stelsel
  • De inwendige klieren
  • Het afweerstelsel
  • De zintuigen

Door te weinig rust en ontspanning ervaart het lichaam veel stress en stress laat schade achter in het lichaam. Deze schade moet ook weer gerepareerd worden, maar wanneer er te weinig energie voor is lukt dit niet of nauwelijks. De schade kan in elk stelsel voorkomen of zelfs in meerdere tegelijk. Wanneer er niet op tijd ingegrepen wordt zullen er steeds meer klachten (schade) bijkomen.

Het gebeurt ook vaak dat men geen of nauwelijks klachten ervaart, maar wel als men een vrije dag of vakantie heeft. Dat komt, omdat het lichaam dan de tijd krijgt om even die denderende trein in vaart te laten minderen en jou te laten voelen wat er gaande is. Want hoe langer het lichaam genegeerd wordt des te groter is de kans dat het lichaam stopt met het afgeven van belangrijke signalen dat het niet goed met haar gaat.

Advies

  • Bekijk kritisch je huidige dag- en weekindeling
  • Bedenk wat je meer lief is: de drukte en stress of meer ontspanning en gezondheid (je eigen geluk)
  • Stel de prioriteit naar rust en ontspanning: het is namelijk net zo essentieel als eten en drinken
  • Plan structureel elke dag minimaal 3 uur rust (naast een nachtrust van ongeveer 8 uurtjes)
  • Jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk en gezondheid op dit gebied. Wanneer je dit verstaat kan je makkelijker de prio verschuiven naar wat goed is voor jou.
  • Durf nee te zeggen tegen andere mensen en taken
  • Focus op wat goed is voor jou

Direct praktische stappen maken

  • Houd afstand van negatieve prikkels zoals het nieuws, fb en IG, de krant
    Skip de apps die hier invloed op hebben.
  • Plan elke dag een rust moment voor jezelf: ga wandelen, in bad, sporten oid, maar doe iets voor jezelf.
    Doe dit niet voor even, maar voor de rest van je leven. Maak er een routine van.
  • Zorg dat je minimaal een uur voor het slapen niet meer actief bezig bent. Skip dus ook je telefoon en de tv, want prikkels neem je juist waar met je ogen en dat houdt je actief en alert.
  • Hoofd legen? Maak een to do lijst. Zo maak je je hoofd leeg.
  • Zorg dat je niet de hele dag ‘aan’ staat en durf die telefoon ook uit te zetten.
  • Gebruik de slaapkamer waar het voor bedoeld is: rust en slapen. Dus geen telefoon, tablets en tv in deze ruimte.
  • Ga met je werkgever in overleg hoe jij op werkgebied niet jezelf overvraagt.
  • Ben je eigen baas? Kijk dan of je werk kan gaan uitbesteden zodat jij meer lucht en vrije tijd krijgt.
  • Moeder en huisvrouw? Ga niet als een malle het huis schoonmaken als de kids even de deur uit zijn. Maak het gerust even opgeruimd aan kant, maar ga dan juist wat voor jezelf doen. Jij moet immers opladen.

Kruiden, specerijen of oliΓ«n:

  • Valeriaan
  • Gaba icm magnesium
  • Magnesium
  • Ginseng (kan je spanningen beter aan)
  • Lavendelolie om je bovenlichaam mee in te smeren
  • Kamille, melisse, passiebloem, lavendel zijn kruiden waar je thee van kan trekken
  • Aromatherapie
  • Warm bad met melisse, valeriaan of lavendel

β˜›Β  Het gaat mij er in deze module vooral om dat jij gaat nadenken over die denderende trein waar je in zit en dat dit eventueel grote gevolgen kan hebben op jouw gezondheid.
Rust, ontspanning en vrije tijd werken helend. De batterij laad je hiermee op en een volle batterij gaat langer mee. Daarbij kan je met een volle batterij alle functies van het lichaam juist benutten en is er genoeg voor alle taken. Die denderende trein is een energiezuiger die je ziek maakt of houdt.

Trek aan de noodrem nog voor je lichaam dit doet.

Kan je geen directe oorzaak vinden van de stress?

  • Probeer te achterhalen waar de spanning, onrust en stress vandaan komt. Schakel desgewenst professionele hulp in, want dit kan echt noodzakelijk zijn.