Christelijke Ademcoaching en Massage
Een supermarkt vol verleidingen
We kennen het allemaal wel eens. Je komt thuis met een tas vol boodschappen terwijl je maar enkel voor twee producten naar de supermarkt ging…
Ik wil jullie meenemen naar de verleidingen van een supermarkt. Hoe komt het toch dat je steeds met koekjes, chocolaatjes en bolletjes thuis komt terwijl dit toch echt niet vooraf de bedoeling was!?
Oké, zoals de meeste weten geef ik supermarkt safari’s. Nu nodig ik jou uit om in je gedachten mee te gaan op deze safari. We gaan vandaag geen etiketten lezen of opzoek naar producten die binnen jouw leefstijl passen, maar ik laat jou zien hoe het toch steeds komt dat je producten koopt die je niet van plan was..
Nou, welkom bij onze supermarkt naar keuze. Je ziet dat we de keuze hebben tussen een karretje en een mandje. ‘–tje?’ Haha, ja laat die ‘-tje’ maar weg. Het zijn inmiddels al best grote karren geworden en de mandjes zijn hele manden op wielen. Niks kleins aan dus. Dat doen ze zodat jij extra veel mee kan nemen. Slim he!?
Heb jij wel eens haast? Dan loop je met grote passen door de supermarkt deuren naar binnen. Die snelheid wordt er spoedig uitgehaald. Heb je een idee hoe ze dat doen? Nee?
De poortjes van de supermarkt gaan traag open zodat jij je snelheid aan past. Als jij langzaam door de winkel loopt zie jij ook meer verleidingen staan..
Oké, we zijn nu echt in de supermarkt. Valt jou wat op? De muziek is langzaam en er hangt een heerlijke geur. De langzame muziek zorgt dat jij je loop pas er op aan past en de geur maakt een stofje aan in je lichaam wat zin in iets lekkers aan wakkert. Ook weer erg slim. Helemaal als ze in grote bakken al dat lekkers bij de ingang van de winkel zetten. Je loopt er dus letterlijk tegen aan. Ze zetten er nog een ‘actie’ bord bij en je keuze is snel gemaakt. Je pakt het en doet het in je winkelmandje. Of je het nu nodig hebt of niet. Het komt wel een keer op, toch? Lang denk je niet na over deze keuze. Sta er maar eens bij stil hoe snel jij deze keuze keer op keer weer maakt. De keuze om met mij op supermarkt safari te gaan duurde echt veel langer hoor 😉
Wat je vaak ook ziet is dat je als eerste langs de groente en fruit afdeling loopt. Je koopt dan eerst wat gezonds en daarna sta jij jezelf veel sneller toe om nog wat ongezondere keuzes te maken. Hier is dus over nagedacht.
Na de groente en fruit afdeling zie je bij de houdbaarheidsproducten vaak dat je iets kan proeven. Je proeft iets en bent geneigd om dan meteen dat product in je kar te leggen. Je lekkere trek gevoel is immers aangewakkerd. Ook heb je vaak een soort ‘schuldgevoel’ na het proeven dat je het product ook moet kopen als tegenprestatie. Dit gevoel is nog sterker als er ook iemand deze proeverij staat. Zo’n persoon zegt nooit dat jij dan ook perse het product moet aanschaffen, maar toch pak je het en neemt het mee.
Sta eens stil…. Kijk eens goed rond…. Ik wil dat je even kijkt naar de binnenste paden. Wat zie je aan de kopse kanten? Zogenaamde scherpe aanbiedingen. Het loont soms om even terug te gaan naar de originele plek in de winkel waar deze producten liggen. Vaak zie je dan da je aanbieding tegenvalt of dat er een B merk is wat nog goedkoper is dan de huidige aanbieding.
Ook zie je dat de binnenste paden het meest de ongezondere producten bevatten.
Wat je vast wel weet is dat er veel op kinderhoogte staat opgesteld met de kinder figuurtjes e.d. Dit zorgt er voor dat ouders/verzorgers een impuls aankoop doen omwille van hun kind. Helaas zijn het altijd ongezonde producten met veel suiker.
Op volwassen ooghoogte staan voornamelijk de producten die het meeste winst opleveren. Op de onderste rij staan de goedkoopste producten met de minste winstmarge.
Ook zijn er nog verleidingen die je ook wel grote leugens mag noemen. Er bestaat geen echte wet over wat je op het etiket mag zetten. Als de fabrikant jou wil doen laten denken dat het een origineel grootmoeders recept is, ambachtelijk bereid is, vers verpakt wordt, een plaatje van dieren in een mooie weide zodat het lijkt of dat dier zo geleefd heeft of dat het de beste ingrediënten bevat… Het mag allemaal terwijl er alles aan gelogen is. Ook zie je bv vaak staan dat het een \’spelt\’ product is. Je draait het etiket om en je leest dat er amper spelt in zit. Dit gebeurt met de meeste luid aangeduide producten. Hoe schreeuweriger het etiket hoe sneller jij deze om moet draaien om de leugen op te sporen.
Het verdrietige hier aan is dat jij verleid bent om producten te kopen, omdat zij deze als gezond aanprijzen terwijl dit niet waar is.
Over de leugens van de fabrikanten kan ik lang over door gaan, maar ik ga daar nu even niet op door. Ik wil wel laten weten dat het onder het kopje ‘verleiden van de klant’ thuis hoort.
Valt jou op dat er per categorie zoveel keuzes zijn. We wandelen even door naar de pindakaas. Zoveel soorten en smaken. Die wil je natuurlijk allemaal wel een keer proeven. Daarom neem je van alle smaken er maar 1 mee. Impuls aankoop geboren, je neemt er meer dan je nodig hebt. 1 punt voor de supermarkt..
Heej, we zijn bij het bier aangekomen. Zie je dat grote bord er bij staan? De aanbieding staat er op plus de tekst: max 5 per klant. Dat is slim. Zo maken ze je bang dat het een snel lopend product is waarvan jij er nu max 5 moet inslaan! Trap dus niet in deze verleiding. Je kan altijd bestellen in de actie periode als een product niet voorradig is. Ook dan betaal je achteraf als nog de actie prijs.
We zijn bijna aan het einde van de supermarkt aangekomen, kijk even achter om. Wat is de balans van ongezond en gezond in de winkel. Vind je op elke hoek van een stelling iets gezonds of juist ongezond? Juist, door jouw hele trip in de winkel wordt je verleid om toch nog even die pepernoten, kerstkransjes, oliebollen of paaseitjes mee te nemen. Zet er nog even een bord bij van een kinderheld en zowel de volwassen als de aller kleinste worden blootgesteld aan ongezonde trek en aankopen.
Zo we lopen nu naar de kassa. Uitpakken en afrekenen, toch? Maar wat ziet ons oog als we het scheidings blokje (of hoe noem je dit?) wilt pakken? Kauwgom, snoep, chocolade, uitjes van pretparken, kansspellen etc staan hier net boven uitgestald. Ja, de verleiding is nog steeds niet voor bij.
Wil jij even ons mandje voor de kassa band neerzetten en laat die enorme zak met pepernoten en speculaasbrokken maar liggen. Deze staan nog even bewust bij de plek waar jij je mandje neer moet stapelen zodat ze jou nog eenmaal kunnen verleiden om een impuls aankoop te doen, want deze actie kan je toch niet laten liggen?
Eenmaal afgerekend lopen we richting de uitgang. Toch wordt je nog 1 maal stevig verleidt. Niet zo zeer in de vorm van voedsel, maar in de vorm van gezellige bloemen, tabak, kansspellen en de kranten. Dit was de laatste kans om jou nog iets aan geld uit te laten geven.
Maar laten we naar buiten gaan. Ik kijk jou even aan en vraag of je de volgende keer met een andere blik denkt de supermarkt in te stappen. En.. is dat zo denk je? Laat het mij weten in een reactie.
Toch wil ik je nog een aantal tips mee geven, want ik heb lang niet alle verleidingen met je doorgenomen:
- Ga met een volle maag naar de winkel
- Maak vooraf een lijst en wijk niet af!
- Mijn zoveel mogelijk de binnenste paden
- Koop voor meerder dagen
- Zeg tegen jezelf dat je sterk bent
Gelukkig kan ik jou helpen te leren hoe je de beste keuzes kan maken. Ook om jouw gezondheidsdoel te bereiken. Dit kan met jouw gewicht te maken hebben, maar ook voor klachten zoals diabetes, reuma, cholesterol, bloeddruk, acne, allergie, darmen, overgang, opgejaagde gevoelens etc.. Er is voor elke klacht wel een advies om jezelf weer gezond(er) te voeden.
Ik help jou graag, want het is mijn doel om iedereen in te laten zien dat je jouw gezondheid voor een groot deel in eigen hand hebt. Pak deze kans en herstel je zelf genezende vermogen.
Ik kom juist nu met deze blog, omdat we net voor de feestdagen staan: sinterklaas, kerst en oud&nieuw . Al vanaf september tot aan 1 januari liggen de verleidingen extra groots in de supermarkt uitgestald en word je voor een langere periode blootgesteld aan impuls aankopen. Niet gek dat bijvoorbeeld afvallen niet lukt terwijl je al begonnen was VOOR de feestdagen om de ‘schade’ te beperken.
Maar deze verleidingen zijn niet alleen vervelend voor mensen die willen afvallen. Ook voor mensen met andere gezondheidsklachten. Denk aan klachten zoals diabetes, cholesterol, bloeddruk, darmen etc..
Mijn volgende blog zal gaan over de verleidingen tijdens de feestdagen. Hoe kunnen we daar nu het beste mee omgaan!? Heb jij misschien al tips?
Liefs Barbera